Szkolenia GMP i GDP – przyjemna odskocznia czy przykry obowiązek?

W branży farmaceutycznej doskonale rozumiemy wagę regularnych szkoleń. Mamy obowiązek szkolić siebie i personel, aby spełniać wytyczne systemów jakości. Mamy robić to systematycznie i skutecznie. Czy można jednocześnie robić to… ciekawie?

Nie jest tajemnicą, że częste, okresowe szkolenia o tematyce oscylującej wokół dobrych praktyk GxP, bywają w oczach pracowników monotonne i nużące. Brakuje pomysłów na atrakcyjne przekazanie wiedzy, nieraz brak odpowiednio wyszkolonego trenera, który poza wiedzą merytoryczną ma umiejętności szkoleniowe. W efekcie szkolenia z zasad GMP i DPD są traktowane jako zło konieczne. W ich trakcie uczestnicy przysypiają, niecierpliwie czekają na zakończenie wykładu, aby wrócić do swoich zadań na miejscu pracy.

Jak uatrakcyjnić szkolenia GMP/GDP?

szkolenie DPD z ekspertem

Co zrobić, aby nasi pracownicy chętnie i z przyjemnością uczestniczyli w okresowych szkoleniach? Jak ich nie zanudzić, a spowodować, aby wyszli ze szkolenia naładowani energią do dalszej pracy?

Pomyślmy o kilku czynnikach, które mogą mieć wpływ na to, jak czujemy się na szkoleniu jako jego uczestnicy. W QA Pharma byliśmy już na wielu szkoleniach, więc znamy ten temat od podszewki.

Ekspert

Ekspert prowadzący szkolenie GMP lub GDP jest osią szkolenia, jego najważniejszym aspektem. To od niego w największym stopniu zależy, czy szkolenie się uda.

Przyjęło się, że w zakładach produkcyjnych to najczęściej zespół specjalistów zapewnienia jakości (QA) odpowiada za szkolenia GMP. Szkolenia DPD w hurtowniach farmaceutycznych zwykle przeprowadza farmaceuta (Osoba Odpowiedzialna lub inny magister) bądź specjalista z działu jakości. W przedsiębiorstwach, które zatrudniają wiele osób, szkolenia odbywają się kaskadowo.

Zatem w roli trenerów występuje personel zatrudniony w firmie w ramach swoich obowiązków. Mimo fachowej wiedzy, nie zawsze są to najlepsze osoby – bywa, że w wyborze trenera nie przykłada się należytej wagi do samej umiejętności prowadzenia szkolenia.

Wybierz osoby, które lubią prezentować i dobrze się czują w roli prowadzącego szkolenie. Mają być odpowiednio pewni siebie, energiczni, z dobrą autoprezencją, mocnym głosem, dobrze panujące nad stresem. Takich osób chce się słuchać.

To niezwykle ważne, bo sposób prezentacji treści decyduje o tym, ile zostanie z zapamiętane z kursu. W związku z tym zamiast odgórnie wyznaczać te osoby, znacznie lepiej zapytać pracowników, czy jest wśród nich ktoś, kto chciałby zająć się szkoleniami GMP i GDP. Można przy tej okazji odkryć firmowe talenty.

Tematyka szkolenia

Temat jest wciąż ten sam, prawda? Zasady GMP, przepisy DPD…. Zwłaszcza w przypadku szkoleń okresowych GMP i GDP kręcimy się wokół jednego. To co można z tym fantem zrobić? ZMIENIAĆ. Zmieniać wszystko, co się da:

  • zmieniaj prezentację – stwórz nowy pokaz slajdów zamiast wyświetlać wciąż tę samą prezentację, którą najdłużej zatrudnieni pracownicy widzieli już kilka razy;
  • zmieniaj osoby prezentujące temat rok do roku – nowa osoba to zawsze inny sposób prezentacji tematu, nawet jeśli nie zastosujesz się do punktu pierwszego;
  • podziel temat szkolenia na mniejsze części i przypisz je innym osobom – uczestnicy znacznie łatwiej skupiają uwagę, kiedy prowadzący się zmienia – inny wygląd, inny tembr głosu i gestykulacja pomogą im więcej zapamiętać;
  • skupiaj się na najważniejszych kwestiach, przechodź od ogółu do szczegółu: po co mamy wprowadzony system jakości, dlaczego jest to ważne, co się stanie, jeśli to zaniedbamy? Mów o kluczowych sprawach (co się zmieniło albo z czym mamy problem), popierając to przykładami z życia firmy oraz rzeczywistymi przypadkami z branży.

Prezentacja tematu – zadania dla prowadzącego

Szkolenie w formie suchego wykładu może łatwo stać się monotonne.

Nie ograniczaj się do suchej prezentacji slajdów, a już na pewno nie odczytuj treści, którą na nich masz. To mordęga dla uczestników. Wykorzystuj prezentację do zobrazowania swojego przekazu, podkreślenia najważniejszych kwestii. Wykorzystuj schematy, zdjęcia, grafiki, filmy. Opowiadaj historie z życia, opisuj przypadki. Zadawaj pytania, skłaniaj ludzi do rozmowy. Przydziel im zadania do rozwiązania, użyj gier, zagadek, quizzów, ćwiczeń. Każ wstawać, rozmawiać ze sobą, wyszukiwać informacje. Prawdą jest, że ludzie różnie reagują na takie próby ich aktywizacji: opierają się, nie chcą się angażować, zawzięcie milczą i spoglądają po sobie. Drugą prawdą jest, że każda aktywność podjęta na szkoleniu, poza siedzeniem i myśleniem o niebieskich migdałach, zwiększa przyrost wiedzy u uczestnika.

Warunki – zadania dla organizatora szkolenia

Tego punktu lepiej nie pomijać. To bardzo ważne kwestie, które mają znaczenie dla komfortu uczestników szkolenia.

sala szkoleniowa GMP

Czas trwania szkolenia

Czas możesz zaplanować dowolnie, w zależności od tego, jak dużo treści chcesz przekazać na szkoleniu, kogo będziesz szkolić. Nieraz zdarza się, że zapewniamy mininum czasu, bo gonią nas obowiązki, a szkolenie GMP przecież musi się odbyć. Mniej czasu na szkolenie powoduje, że skupiamy się na najważniejszych aspektach naszego komunikatu, prowadzimy takie „GDP w pigułce”, a to całkiem dobre rozwiązanie. Ale ostrożnie, nieraz można przesadzić w drugą stronę – jeśli przeznaczysz zbyt mało czasu na szkolenie, może się okazać, że nie zdążysz wykonać planu, szczególnie jeśli stosujesz dużo ćwiczeń i angażujesz uczestników do czynnego udziału. Rozsądne planowanie będzie najkorzystniejsze, pamiętaj o dodatkowym czasie na przerwy, pytania i dyskusje z uczestnikami szkolenia.

Pomieszczenie

Wybierz dobrze wentylowane pomieszczenie, najlepiej oświetlone światłem dziennym, z dobrym nagłośnieniem i wygodnym wyposażeniem. Nie ma nic gorszego niż spędzić cały dzień na zbyt twardym krześle, albo pisać na kolanie w ciemnej sali.

Zastosuj ustawienie krzeseł w formie litery U –  ułatwisz uczestnikom interakcję. Jeśli masz większe grupy, wybierz ustawienie bankietowe – grupami przy mniejszych stołach. W takim przypadku uczestnicy są już podzieleni na mniejsze grupy (gotowe do pracy warsztatowej!), a ty nie tracisz czasu na ich dzielenie i chaos związany z przemieszczaniem się.

Wyjdź na zewnątrz

Dobrze jest wykorzystać od czasu do czasu zewnętrzne firmy szkoleniowe – takie jak QA Pharma.

Szkolenie GMP z nową, nieznaną w organizacji osobą będzie odświeżającym doświadczeniem. Zapewne nie zna ona tak dobrze realiów firmy, jak osoby w niej zatrudnione, ale ma inne atuty. Jeśli zawodowo zajmuje się szkoleniami farmaceutycznymi i sama korzysta z treningów doszkalających, może być skuteczniejszym trenerem niż personel wewnętrzny firmy. Dodatkowo w ten sposób można podkreślić istotę tematu, z którego odbywa się szkolenie – jest to dla organizacji na tyle ważne, że zaangażowano zewnętrznego eksperta.

Korzystanie ze szkoleń otwartych zadziała podobnie. Wysłanie pracownika na szkolenie pozwoli mu zdobyć nieco inne doświadczenia – konsultacje z ekspertem spoza firmy, nawiązanie kontaktów i wymiana doświadczeń ze specjalistami z innych organizacji, świeże spojrzenie na omawiane zagadnienie, uzyskanie szerszego kontekstu dla swojej pracy i zadań wykonywanych na co dzień.

Szkolenia otwarte QA Pharma

Powyższe wskazówki obrazują nasze podejście do szkoleń GMP/GDP. W ten sposób realizujemy nasze wszystkie szkolenia i możemy wspólnie z wami cieszyć się ze wspaniałych efektów.

Jeśli masz ochotę podzielić się z nami swoimi uwagami i pomysłami, zapraszamy do kontaktu.

A tutaj znajdziesz nasze najbliższe szkolenia.

Facebook
Facebook
LinkedIn